Foto’s zijn ontzettend belangrijk voor een sterke online aanwezigheid, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar wist je dat het net zo belangrijk is om ze up-to-date te houden? Verouderde foto’s kunnen allerlei negatieve effecten tot gevolg hebben, die op het eerste oog niet direct zichtbaar zijn. Denk hierbij aan een lagere conversiegraad, een lagere Google ranking of het mislopen van een potentiële klant. Hoe weet je dat het tijd is voor nieuwe foto’s? Hierbij: 6 signalen die aangeven dat het hoog tijd is voor een shoot.
Jouw webshop heeft één foto per product.
Online shoppen is populairder dan ooit. Door de recente corona pandemie zit een groot deel van de samenleving noodgedwongen thuis. Het wekelijkse uitstapje naar de kledingwinkel vervalt en de keuze om online te gaan shoppen is snel gemaakt. De keerzijde: jouw klanten kunnen de producten niet meer even snel in de handen nemen en passen, zoals ze dat normaal zouden doen in de winkel. Zij kunnen zich alleen nog wenden tot de foto’s van een product om er een voorstelling van te maken. Oké en tot de tekstuele beschrijving, maar uit onderzoek blijkt dat online shoppers de kwaliteit van een productfoto 63% belangrijker vinden dan een productomschrijving of klantbeoordeling. Dus, laat niet alleen de voorkant van het product zien, maar ook de zijkant, achterkant en, indien het een kledingstuk betreft, hoe het staat bij een model. Laat geen kansen onbenut en zorg voor minimaal 6 foto’s per product.
Je positie op de resultatenpagina van Google is.. ‘meh’
Het algoritme van Google. Het is en blijft één groot mysterie. Een van de dingen die we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat Google het regelmatig uploaden van nieuwe content rijkelijk beloont. Dit geldt dus ook voor nieuwe foto’s. Zoals we al eerder schreven in waarom goede foto’s juist nu zo belangrijk zijn voor jouw bedrijf, kan het toevoegen van nieuwe media aan jouw website, en het juist taggen hiervan, bijdragen aan een verbetering in de Google ranking. Ga voor een hogere vindbaarheid en plaats regelmatig nieuwe foto’s. Plek nr. 1, here we come!
De meeste recente foto’s in jouw beeldbank dateren uit 2015
Jouw bedrijf verandert continu: werknemers komen en gaan, nieuwe producten worden gelanceerd en er worden innovatieve samenwerkingen aangegaan. Hier ben je trots op en dit deel je dan ook graag met de buitenwereld. Terecht. Maar, met wat voor foto’s doe je dit? Grote kans dat de foto’s die live staan op jouw website nog dateren uit het jaar dat jouw bedrijf is opgericht. Oei. Het is belangrijk om foto’s een onderdeel te laten zijn van de groei die jouw bedrijf doormaakt. Verouderde foto’s laten vaak namelijk niet het volledige verhaal zien en dat is natuurlijk jammer. Stop met het tekort doen van jouw bedrijf en laat zien wie je bent én wat je doet op dit moment.
Jouw teampagina mist de helft van het team
Meet the team: een onwijs persoonlijk en leuk onderdeel van de bedrijfswebsite. Op deze pagina toon je jouw team aan de buitenwereld met, naast de functietitel, een representatieve foto en wie weet een leuk stukje tekst. Het is de perfecte gelegenheid om te pronken met het talent dat je in huis hebt. Het is dan wel weer van belang dat deze foto in lijn ligt met de stijl van het bedrijf en het geen selfie uit de privécollectie van jouw werknemer betreft. Dus: heeft Emma, die nu al 3 jaar voor jou werkt, nog steeds geen foto? Dan is het wellicht hoog tijd voor een shoot. Leuk voor de website, goed voor de teambuilding.
Je hebt al 40 keer dezelfde foto gebruikt
Social media, je kan er niet meer omheen. LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest: noem het maar op, ze zijn allemaal niet meer weg te denken uit onze marketingstrategieën. En ook hier geldt, zoals bij elke marketinguiting, dat je niet keer op keer hetzelfde beeld kan gebruiken. Laat zien hoe mooi jouw producten zijn, of hoe trots je bent op de nieuwe collectie en de laatste projecten. Pak je digitale podium. Met recente foto’s, uiteraard.
Jouw foto’s dragen niet bij aan het merkimago
Al met al komen de bovenstaande punten grotendeels op hetzelfde neer: stralen jouw foto’s eigenlijk nog wel de essentie uit van jouw bedrijf? Ben je er trots op? Of heb je het gevoel dat er nog ruimte is voor verbetering? Het is goed om eens kritisch te kijken naar jouw website, social media kanalen en andere media materialen. Om vervolgens een poging te wagen hier een objectieve mening over te geven.
Is er ruimte voor verbetering?
Ben je tot de conclusie gekomen dat jouw foto’s wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken? Dan staat het team van Gaav voor je klaar. Met Gaav schakel je, tegen een voordelig tarief, een vaste fotograaf in die met je meedenkt. Zo heb je elke maand nieuwe content om te plaatsen vanuit jouw eigen beeldbank. Of je nu een horecazaak hebt, een webshop runt of als ZZP’er werkt: jouw stijl, jouw foto’s. Zo makkelijk kan het zijn.